2008-10-22

Farmors Begravning!

Hej igår var vi på farmors begravning, den var jätte fin. Alla blommor samt att så många kom tyder på att min farmor var en uppskattad person. Kistan var ljus & kist dekorationen var i vitt & blått!! Många hade nog samma uppfattning om min farmor som jag & mina syskon, det var mycket blommor i rött, orange,lime, gult m.m.
Kalle satt brevid mig under gudstjänsten & han tyckte det var väldigt jobbigt. Han är ju 11år & pratar mycket om döden just nu & jag har svårt att svara på alla frågor han har. Men jag kommer ihåg själv när jag hade min period i livet då jag var livrädd för döden. Jag var rädd att pappa inte skulle komma & hämta oss hos dagmamman med lastbilen för att det hänt honom något. Att mamma skulle bli skjuten av en otäck rånare på sitt jobb. Jag tyckte min farmor & farfar var gamla då & trodde att de skulle dö hela tiden. Men jag fick många år med mina farföräldrar efter som de inte var SÅ gamla.. Nu tror jag att vi måste gå igenom en massa liv för att bli full lärda så att vi tillslut kan bli någon sort hjälpare till de levande.. Jag skulle vilja bli en ängel då de har så vakra vingar!!
Vilma var väldigt duktig i kapellet & hon försökte sjunga med i psalmerna. Mycket bättre än jag då jag tror att alla ska höra min falsk stämma men hon är så liten så hon har inte börjat bry sig om såna känsliga saker än. Tack & lov.. Jag hade försökt vara så pedagogisk som möjligt & förklarat hur en begraving går till så hon förstog hela konceptet men jag hade glömt förklara att de skulle bära ut kistan till en grav & sedan sänka ner kistan där. Så Vilma blev väldigt ledsen när hon förstog att farmor skulle få massa jord på kistan. Men vi pratade en stund & då var det ok igen. Men så går det med förklaringar, jag skulle kanske låtit barnen få bilda sig en egen uppfattning, men det är lätt att vara efterklok..
Min man är en gudomlig man han finns alltid där med ett par stöttande ord eller en kram. Så det var skönt att han var med. Jag var ju inte bara mamma igår jag var ett sörjande barnbarn åxå.
Men vi ordnade det till det bästa hoppas jag.. Nu ska jag ta en promenad med min trötta hund som var i Hova igår & lekte med mamma & pappas hundar.. Så jag får väl släpa ut henne för en snabb kiss.. hörs sedan..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte roligt med begravning. Men nu är den farmor på ett mycket bra ställe. Saknar dig gumman. men nu kommer jag snart. Ångest som bara den

Anonym sa...

Skönt att det gick bra. Bra oxå att ni lät barnen följa med. Livet är, som sagt, fullt av separationer och finns man bara till hands för barnens frågor, så är jag övertygad om att det är det rätta.. Hon vakar nog över er nu!! På fredag hoppas jag att min pappa dyker upp; vi ska ha lite kontakt med andra sidan då.. Hälsa alla!
Kram Pia
www.anjocapi.blogg.se